Yaklaşık 40 kilogram yük taşıma kapasitesi bulunan robot, 8
saat aralıksız hizmet verebiliyor. Çok sayıda tabağı ve bardağı taşıyabilen
robotlar, garsonların servisteki işini kolaylaştırıyor.
Siparişlere göre yemeklerin ve içeceklerin tepsilere
yerleştirilmesinin ardından görevlinin bilgileri girmesiyle robot, müşterilerin
olduğu masaya kadar ilerliyor. Robot tarafından taşınan siparişler,
müşterilerin bulunduğu masaya garson tarafından servis ediliyor.
Müşterilere "afiyet olsun" diyerek belirlenen
noktaya dönen robot, aynı zamanda yüklenen müzikleri de çalabiliyor.
İşletmeci Ömer Çelik, muhabirlere, mekanlarında yaklaşık bir
aydır masalara serviste robot garsondan da yararlandıklarını söyledi.
Yaz döneminde personel anlamında sıkıntı yaşadıklarını anlatan
Çelik, "Yaz sezonunun başlamasıyla personelin geneli turizm bölgesine
gittiği için biz de böyle bir çözüm bulduk. Bize çok faydası oluyor. Çıkan
yemeklerimizi, içeceklerimizi masalarına götürüyor ve olumlu tepkiler alıyoruz.
Aldığımızdan beri günde 300-400 servis yaptığı oluyor." diye konuştu.
İşletme müdürü Sabri Gel ise robotun insanların ilgisini
çektiğini söyledi.
Robotun çalışanların iş yükünü azalttığını anlatan Gel,
şöyle konuştu:
"Sırf robotu görmek için buraya yemeğe gelen insanlar
var. Aynı zamanda ciddi anlamda iş gücümüze de destek oldu. Robotu, günlük
nereden baksanız yaklaşık 7-8 saat boyunca çalıştırabiliyoruz. Çok kısa sürede
şarj oluyor. Elimizden geldiğince kullanıyoruz. Halihazırda bir elemanınız
varmış gibi düşünün ve tamamen sizin verdiğiniz komutlarla hareket ediyor.
Kalabalık bir misafir grubu geldiğinde 15-20 kişilik bir grup geldiğinde
garsonların veya komilerin elinde taşıdığı tepside tabak sayısı belli, sınırlı.
7-8 maksimum tabak taşıyabiliyorlar. Robota nerden baksanız hemen hemen 15-20
kişilik yemeği yükleyip gönderebiliyorsunuz."
Müşteri Esra Işık da ilk defa gördüğü garson robutun
ilgisini çektiğini belirtti.
Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği Adana Şube Başkanı
Biral Serttaş, restoranların teknolojik yeniliklere açık olması gerektiğini
söyledi.
Kentteki restoranların yaz aylarında personel anlamında
sıkıntı yaşayabildiğini anlatan Serttaş, şöyle devam etti:
"Yaz aylarında turizm sezonlarının başlamasıyla Akdeniz
ve Ege kıyılarındaki işletmelerimizde personel ihtiyacı yaşıyoruz. Birkaç
personelin yapacağı işi, servis dağıtımını falan elektronik ortamda kendi
maharetiyle yapıyor. Bu da işletmelerimizin işini kolaylaştırıyor. Tabii
Adana'daki kebapçılarımızın ve restoranlarımızın imalat kısmında bu tür
robotların pek bir fonksiyonu olmaz ama servis kısmında çok işlerini
kolaylaştırıyor. Üretimin yapıldığı yerden masa numarası girildiği zaman masaya
kadar servisi tek başına götürebiliyor. Hem personelin işini kolaylaştırmış
oluyor hem de müşterinin de hoşuna gidiyor bir robotun servis yapıyor olması.
Tabii masaya bırakmıyor ama masanın başına kadar getiriyor. Servis kısmının
yüzde 40 civarında kolaylaştırılmasını sağlıyor. İşletmelerin rağbet
göstereceğini düşünüyorum."
Robotların satışını yapan özel bir firmanın genel müdürü
Ahmet Uzel ise şu an Adana'da 3 işletmenin robotları kullandığını söyledi.
Robotların bulut tabanlı sistemle çalıştığını, işletmelerin
izinleri doğrultusunda yönetildiğini anlatan Uzel, şunları kaydetti:
"Evde çalışan robotların mantığında çalışıyor ama
onlardan biraz daha gelişmiş mekaniğe sahip ve aldığı komutlar ile yaptığı
işlemler farklı. Önce kullanılacak işletmedeki sahayı ve masaları tanımlıyorsunuz.
Sonrasında girdiğiniz komutların hepsini kendisi gerçekleştiriyor. Bulunduğumuz
bölgede yeni yeni tanınan bir çözüm. Birçok yerden insanların merak ettiği için
sipariş verdiği bilgisi geliyor ve işlerine yarayıp kolaylaştırdığına dair dönüşler
alıyoruz."