Bisiklet Yolları - ADEM AKÖL

24 Ekim 2019 Perşembe 00:02

“Hayat bisiklete binmek gibidir. Dengede kalmak için, hareket etmeye devam etmen gerekir” diyordu ünlü bilim insanı Albert Einstein.

Fransa’da 1791 yılında iki tekerlekli bir oyuncak yapma fikri ile doğar bisiklet... 1800’lü yıllar içinde gelişime uğrayarak 1900’ün başlarında bugünkü şeklini alır... Latince ismi bicycle olan, İki tekerlek anlamındaki bisiklet, günümüzde popüler bir ulaşım aracı olarak kullanılmaktadır.

Bugün dünyamızda 100 milyonu aşkın bisiklet olduğu tahmin edilmektedir... Özellikle Danimarka, Belçika, Hollanda gibi ülkelerde çok yaygın kullanılan bisiklet, yakıta ihtiyacın olmadığı tek ulaşım aracıdır... Üstelik, kullanıcısının sağlığına da sağlık katmaktadır.

Ülkemizde ne yazık ki ulaşım planlaması yapılırken sadece motorlu taşıtlar dikkate alındığından; yürüyerek veya bisiklet ile bir noktadan diğer bir noktaya ulaşmak çoğu zaman mümkün olamamaktadır.

Halbuki motorlu taşıtlar için planlanan 3 metre genişliğindeki bir şeritte, saatte 400-600 otomobil ve 600-800 kişi taşınabilirken; ayni şeritte 6-7 bin bisikletlik bir kapasite yaratılabilmektedir... Bisiklet, park alanlarını da daha verimli kullanmakta ve bir tek otomobilin park ettiği alana 16 bisiklet park edebilmektedir.

Çoğunlukla kısa ve orta mesafeli yolculuklarda kullanılan bisiklet, farklı amaçlar için yapılan etkinliklere de hizmet edebilmektedir... Ancak aşırı soğuk, kar, dolu, yağmur ve aşırı sıcak gibi olumsuz iklim koşullarında bisiklet kullanımı zorlaşmaktadır.

Her şeye rağmen bisiklet; kent içi ulaşımda düşük yatırım ve işletme maliyetinin yanı sıra çevreye dost; kısa ve orta mesafeli yolculuklarda kullanılabilecek; hem kente hem de kullanıcıya önemli kazanımlar sağlayan; kullanımının yaygınlaştırılması gereken ama şimdiye kadar ihmal edilmiş bir ulaşım aracı olarak ortaya çıkmaktadır.

1 Haziran 2019 tarihi itibarı ile ‘Zorunlu Bisiklet Yolları Kanunu’ artık yürürlükte... Buna göre imar uygulaması görmemiş alanlarda hazırlanıp onaylanacak yeni imar planlarında, bisiklet yolları ile bisiklet park istasyonları zorunlu hale gelecek... Topoğrafya ve arazi eğimi nedeni ile bisiklet yolu yapılamayan yerlerde ise yaya yolları düzenlenecek.

Bisikletin ulaşım amaçlı kullanımının arttırılması ve kentlerde bisikletlere hak ettikleri alanı açmak için, konunun imar planları içinde yer alması haricinde; ulaşım planları işinde de yer alması gerekmektedir... Her kent, bisikletli ulaşım planını ivedilikle yapmak ve uygulamakla sorumlu olmalıdır... Bunun için bakanlığın yerel yönetimlere planlama ve uygulama için süre vermesi, gerekler yapılmadığı takdirde de bunun bir müeyyidesi olması şarttır.

Yürürlüğe giren kanuna göre, yeni oluşturulacak bölgelerde; Türk Standartları Enstitüsü’nün (TSE) 13 Mart 2013 tarihinde hazırlayıp yürürlüğe koyduğu ‘Şehir İçi Yollarda Bisiklet Yolları, Bisiklet İstasyonları ve Bisiklet Park Yerleri Tasarımına ve Yapımına Dair Yönetmelik’te izah edildiği gibi bisiklet yolları planlanmalı, olmayan bölgelerde ise bir program çerçevesinde hızlıca yeni düzenlemeler yapılmalıdır.

Trafik keşmekeşi yaşadığımız; otopark sorununun hala çözülemediği; kaldırımların araçlar tarafından işgal edildiği; araç veya diğer kaldırım işgalcilerinden boş kalan birkaç metrelik yerde yürümeye kalktığınız zaman ise karşınızdan veya arkanızdan bir motosikletlinin çıkageldiği kentimizde; bisiklet yollarının yaygınlaştırılması birçok sorunu kökünden çözecektir.

Ancak bunu yaparken, sırf ‘kanuna uydum’ diyebilmek için; göstermelik, derme çatma, hiçbir işlevselliği olmayan bisiklet yolları yerine; vatandaş tarafından kullanılabilecek projeler hayata geçirilmelidir.

Özellikle hem araç trafiğinin hem de yaya trafiğinin yoğun olduğu merkezi yerlerden başlamak; bisiklet yollarını inşa ederken, kaldırımların da elden geçirilerek yayalara daha rahat yürüyüş imkanı yaratılmasına da olanak verecektir.

Günün Sözü

Bisiklet geleceğin önemli bir parçası olmak zorunda... Spor yapmak için, spor salonuna arabayla giden toplumda bir yanlışlık var.

Bill Nye, Bilim Öğretmeni.

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI