Çukurova Bölgesel Havalimanı - ADEM AKÖL

14 Temmuz 2020 Salı 00:20

Günümüzden tam 83 yıl önce hizmete girer Adana Şakirpaşa Havalimanı... O günün şartları ve teknolojisine göre önemli bir havalimanıdır... Genç Türkiye Cumhuriyeti’nin güney ve güney-doğu bölgelerine olan ulaşımı rahatlatır, oradan da Orta-Doğu ülkelerine açılan önemli bir pencere konumunu kazanır... Pandemi öncesi, yıllık 6 milyon yolcu hacmine ulaşır.

Zamanla meydana gelen plansız yapılaşma sonucunda, 2750 metrelik tek pistin dibine kadar konutlar inşa edilir ve kent merkezinin tam ortasında kalır Şakirpaşa Havalimanı... Öyle ki; hem mevcut pistin uzatılabilmesinin, hem de ikinci bir pist inşa edilebilmesinin önü tıkanmış olur.

Halbuki 1937 şartlarında inşa edilen havalimanının günümüz ihtiyaçlarını karşılayabilmesi için sadece pisti geliştirmekle kalmayıp, ayni zamanda uçakların yaklaşımda kullandıkları CAT-1 teknolojisinin yenilenip en az 1 kategori artırılması gerekmektedir... Bunun yanında mevcut terminal binalarının yetersizliği de ayrı bir sorun oluşturmuştur.

Ulaştırma Bakanlığı, önceki yıllarda birkaç kez Şakirpaşa Havalimanı’nı geliştirebilmek için projeler üretir ancak 2000 yılında bunun fizıbıl olmadığına kanaat getirip yeni bir havalimanı için kolları sıvar.

Uzun çalışmalar sonucunda Çukurova bölgesindeki Adana, Mersin ve Osmaniye illerine hitap edebilecek bir konumun ideal olacağı düşünülerek Tarsus ilçesine ait bir arazi üzerinde karar kılınır... Mersin Adana Otoyolu ile D400 karayoluna doğrudan bağlantılı olacak, ayrıca demiryolu ulaşımına da olanak verecek olan Çukurova Bölgesel Havalimanı için proje çalışmaları başlatılır.

Tasarlanan havalimanı, yılda 12 milyon yolcu kapasiteli olacak; Çukurova ve Doğu Akdeniz havzasını Orta Doğu ve Kuzey Afrika ile birleştirerek, sadece yolcu değil; kargo taşımacılığının da ağırlıklı olarak yapılabileceği teknik özellikler içerir.

Toplam 150 bin metre karelik 7 adet hareketli köprüye sahip iç ve dış hatlar terminalleri ile 10 bin metrekarelik kargo terminali yanısıra genel havacılık terminali ve DHMİ hizmet binaları tasarlanır... 2 adet 3500 metre uzunluğunda pistin yer alacağı havalimanının kontrol kulesinin en son teknoloji ile donatılması öngörülür... Çevre dostu olarak tasarlanan proje bünyesinde, atıksu arıtma tesisi ile çöp toplama ve ayrıştırma merkezi de ihmal edilmez.

15 Aralık 2011 tarihinde, yap-işlet-devret modeli ile ihaleye çıkılır... İşletme süresi 10 yıl olarak öngörülür ve 2013 tarihinde büyük bir törenle temeli atılarak işe başlanır... Ancak yüklenici firma, kredi bulmakta zorlanınca 2015 yılında ihale iptal edilir... İşi kolaylaştırmak için proje alt yapı ve üst yapı olmak üzere 2 kısma ayrılır.

Alt yapı ihalesinin 2016 sonlarında tamamlanmasının ardından işe başlanır... Bölgedeki yeraltı su seviyesinin yüksek oluşundan kaynaklanan zorluklara ve maliyet artırıcı unsurlara rağmen pist inşaatı günümüze kadar kesintisiz devam eder.

Üst yapı ihalesi ise 16 Mart 2020 tarihinde yapılır... İhaleyi kazanan firma ortaklığı; 2.5 yıl sürecek inşaat için 100 milyon Avro yatırım bedeli ve 100 milyon Avro işletme kirası taahhüt eder... Ancak 10 gün sonra Ulaştırma ve Altyapı bakanı görevden alınır ve yeni Bakan Adil Karaismailoğlu ihaleyi iptal eder.

Yeni Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu geçtiğimiz hafta Çukurova Bölgesel Havalimanı inşaatına sürpriz bir ziyaret gerçekleştirir ve kamuoyuna olumlu mesajlar verir... Önümüzdeki günlerde üst yapı için yeniden ihaleye çıkılacağını ve 2 yıl içerisinde projenin tamamlanacağını müjdeler... Ayrıca yıl sonunda tüm alt yapı çalışmalarının biteceğini; önümüzdeki yılın başlarında ise havalimanı ile otoyol ve D-400 bağlantılarının da hizmete açılacağını söyler.

Çukurova Bölgesel Havalimanı için bugüne kadar çok şey söylendi, çok spekülasyon yapıldı... Yapılan çalışmaları kendi gözümüzle tesbit edebilmek için geçtiğimiz Cuma günü Gazette ekibi olarak inşaat alanına gittik... Gördüklerimiz, anlatılanlara bire bir uyuyordu... 3500 metre uzunluğa sahip 2 adet pist yapımı tamamlanmış olup, 600 işçi apron inşaatına devam ediyordu... Terminal binasının temelleri dökülmüş, projenin en önemli kalemlerinden biri olan elektrik alt yapısı tamamlanmaya çalışılıyordu... Öte yandan onlarca ağır yük kamyonu, bağlantı yolları için harıl harıl ocaktan dolgu malzemesi taşıyordu.

Adana kamuoyunda; ‘müteahhitler iflas etti, inşaat durdu’ diye genel bir kanı var... Halbuki işin gerçeği başka... Gerçek olan şu ki; Mersin ve Osmaniye projeyi sahiplenmişler, sık sık inşaat alanına giderek, gidişatı yakından takip ediyorlar... Halbuki nedeni bilinmez; Adana’dan tek bir kul, 40 kilometre ötesinde ne yapılıyor diye merak etmiş değil.

Günün Sözü

Bir şeyi hakikaten yapmak istiyorsan bir yolunu muhakkak bulursun, istemiyorsan bir mazaret bulursun.

Amerikalı girişimci ve yazar Jim Rohn’un bu sözü çok açık ve net sanırım...

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI