Mavi Vatan - ADEM AKÖL

3 Haziran 2019 Pazartesi 09:25

Birçoğumuz biliyordur; Türkiye’nin yüzölçümü 783,562 kilometre karedir... Kara parçası olarak dünyanın 37. büyük ülkesidir Ana Vatan’ımız... Ancak bu alanın yüzde 60 fazlası kadar, yani 462,000 kilometre kare de ‘Mavi Vatan’ vardır birçoğumuzun bilmediği veya önemsemediği...

Sürekli olarak üç tarafı denizlerle kaplı bir ülkede yaşıyor olmamızdan övünçle bahsetmemize rağmen Türkiye maalesef denizci bir devlet olamamıştır... Altı yüz yıllık Osmanlı Devleti ve 96 yıllık Türkiye Cumhuriyeti’nde denizcilik bilinci henüz yeni yeni oluşmaya başlıyor...

Dünyamızın geleceği; denizleri nekadar verimli, koruyarak ve adil kullanacağımıza bağlıdır bir anlamda da... Denizlerden elde edilen hayati gıdalar değil onları önemli kılan sadece... Ülke savunması için artık olmazsa olmaz olan donanma gücü de değil tek başına... Deniz yatakları altında keşfedilmeyi bekleyen enerji kaynakları da değil... Sadece deniz taşımacılığı da değil...

Girne ve Kaş açıklarında bulunan 2 adet batık gemi kalıntılarına bakarak, deniz yolu ile ticaret yönteminin, 2 bin 500 yıl öncesine kadar gittiğini görüyoruz... Globalleşen dünyamızda ise üretilen mamüllerin, dünya ülkelerine dağıtılabilmesinin en ekonomik yoludur deniz taşımacılığı...

Günümüzde demiryolu ile yapılan bir taşımacılık, deniz yolu ile yüzde 72 daha ucuza; kara yolu ile yapılan bir taşımacılık, deniz yolu ile yüzde 86 daha ucuza; hava yolu ile yapılan bir taşımacılık, deniz yolu ile yüzde 96 daha ucuza yapılabilmektedir...

Yanıbaşımızdaki komşumuz Yunanistan, 300 milyar dolarlık dünya deniz taşımacılığı pastasının 60 milyar dolarını tek başına yemektedir... Denizlerdeki üstünlüğü ona yılda sadece 60 milyar kazandırmamaktadır... Bu güç sonucunda Ege denizinde Türkiye’nin dibinde sayılan adaların da sahibi yapmıştır onu... Bununla da kalmamış Türkiye’yi ekarte ederek Güney Kıbrıs’ın Mısır, İsrail ve Lübnan’la Münhasır Ekonomik Bölge (MEB) antlaşması yapmasını sağlayarak çıkarılacak olan petrol ve doğal gazın kendi üzerinden Avrupa’ya pazarlanması için formüller üretmiştir...

Büyük Önder Atatürk 1937 yılında hükümet programını açıklarken; denizciliğin sadece ulaştırma işi olmadığını, iktisadi iş olarak algılanması gerektiğini ve Denizciliğin Türk’ün büyük ulusal ülküsü olarak düşünülerek kısa zamanda geliştirilmesinin elzem olduğunu vurgulamıştı...

Söylediklerini gerçekleştirmeye ömrü kifayet etmedi ne yazık ki Ulu Önder’in... Kıbrıs’taki 1963 Kanlı Noel olayları; Mustafa Kemal’in sözlerinin yeniden hatırlanarak, hem denizciliğin hem de havacılığın geliştirilmesi yönünde çalışmalar başlatıldı...

Sadece belirli bir bölgede 55 parça gemi ile 1998 yılında yapılan Deniz Kurdu Tatbikatı; geçtiğimiz Şubat sonu ve Mart başında 115 parça gemi ve 19 bin personelle 3 denizde de ayni anda gerçekleştirildi...

İsmine Mavi Vatan denilen bu tatbikatın Türkiye’nin 462 bin kilometre karelik kıta sahanlığını kucaklamış olması, verilmek istenen mesajın ilgili yerlere gitmesini sağlamıştır...

Karadeniz, Ege ve özellikle Doğu Akdeniz’de ben de büyük bir gücüm... Ve siz bu büyük gücü görmezden gelerek benim hakkım da olan doğal kaynakları beni kenara iterek, bensiz paylaşamazsınız...

GÜNÜN SÖZÜ 

Sadece uzun yol gitmeyi göze alanlar, nekadar uzağa gidebileceklerini keşfedebilirler.

Ünlü oyun yazarı ve şair, T.S.Eliot’un risk alabilme ile ilgili söylediği yukarıdaki sözün önemini vurgulamak isterim.
Yaptığımız hiçbirşey risksiz değildir. Kapasitemizi ancak risk alarak ölçebiliriz.
 Herşeyi bilinçli ve bir plan dahilinde yapar ve bir de risk almaktan korkmuyorsak başarı kaçınılmazdır.


Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI