TEMSA’da Neler Oluyor..! - ADEM AKÖL

2 Ekim 2019 Çarşamba 09:48

TEMSA, Termomekanik Sanayi ve Ticaret A.Ş. Sabancı Holding tarafından, inşaat sektörüne demir tedarik etmek üzere1968 yılında kurulur...

1996 yılında teröristler tarafından katledilen Özdemir Sabancı’nın gayretleri ile 1984 yılında Mitsubishi Motors ile distribütörlük ve lisans anlaşması imzalanır... Özdemir Sabancı’nın vizyonu, birkaç yıl içerisinde TEMSA’yı sadece distribütör değil ayni zamanda üretim yapan bir şirket haline dönüştürür...

TEMSA 1987’de otobüs, midibüs ve kamyonet üretmeye başlar... Bununla yetinmeyen Özdemir Sabancı, Japon otomotiv devi Toyota’yı Türkiye’de yatırıma ikna eder ve yüzde 50 ortaklıkla Sakarya’da Toyotasa kurulur 1994 yılında...

Özdemir Sabancı’nın 2 yıl sonra katledilmesi, Sabancı Holding’in otomotiv sektöründeki macerasının sonunu hazırlar... Toyotasa, kısa bir süre sonra tamamen Japon’ların eline geçer... Bazı markaların distribütörlükleri dışında, üretim alanında sadece TEMSA kalır Sabancı’ların elinde...

Dört ay önce, Türkiye otomotiv sektörünün geleceği için hiç de hoş olmayan yeni bir haber düştü ajanslara... TEMSA’nın, İsviçre merkezli True Value Capital Partners’a satıldığını duyuruyordu basın organları...

TEMSA özellikle imal ettiği otobüslerle kendini dünyaya kabul ettirmiş, bir ‘dev’ olma yolunda hızlı adımlarla ilerlerken, yabancı bir şirkete niye stılıyordu..? Dünyanın 46 ülkesinde temsilciliği olan; Avrupa’daki her 100 otobüsten 7’sinin TEMSA markası taşıdığı; üretilen her 100 otobüsün 75’inin ihraç edildiği bir ivme yakalamışken niye satılıyordu..?

Her ülke şartları ve ihtiyacına göre, üretim yapabilen yeteneklere haiz bir sektör, niye yabancılara peşkeş çekiliyordu..? Elektrikle çalışan otobüs üretiminde öncülük yapan bir şirket niye elden çıkarılıyordu..? Almanya, Fransa, İtalya, İsveç ve ABD gibi birer otomotiv devi olan ülkelerin piyasalarına girmeyi başaran, Türk mühendis ve çalışanların ürünü TEMSA, niye yabancılaştırılıyordu..?

Tamam, şirket 555 bin metre karelik dev tesisi ile halen Adana’da faaliyet göstermeye devam ediyor... Halen yılda 4 bin otobüs ve 7 bin 5 yüz kamyonet imal etmeye devam ediyor... Ancak ülkemiz; milli otomobil imal etme yolunda hızlı adımlarla ilerlerken, yabancıların eline geçmiş TEMSA’nın; gelişerek yoluna devam edebileceğine, kuşku ile bakıyoruz...

Bin beşyüz çalışanı ile, yılda 125 milyon dolar ihracatı olan bir şirket, nasıl oluyor da sadece 375 milyon TL’lik hisse değeri karşılığında True Value Capital Partners’a devrediliyordu..?

Bu satışın altında henüz açığa çıkmamış birtakım gizli amaçların, birtakım sinsi projelerin olduğunu düşünmemek safdillilik olur... Tam da Türkiye’nin yerli otomobil üretiminde start aldığı bir dönemde... Tam da Türkiye’nin teknolojik alanda mucizeler yaratmaya başladığı bir dönemde...

Nitekim, kokusu gelmeye başladı bile... Kendini dünyaya kabul ettirmiş güçlü bir şirket, satış işlemleri gerçekleştirildikten kısa bir süre sonra, tedarikçilerine ödeme yapamaz duruma geliyor... Özellikle sistemlerini TEMSA’nın ihtiyaçlarına göre kurmuş, daha ziyade Adana çevresindeki tedarikçiler kan ağlıyor şu günlerde...

Daha şimdiden çatırdama başlamışsa; TEMSA’nın yarını için endişelenmekte haksız mıyız..? Daha şimdiden çatırdama başlamışsa; kimilerine göre ‘komplo teorisi’mi üretmiş oluyoruz..?

Dua edelim ki, bu işin gizli kalmış kısmında; Sabancı gibi Adana ve Türkiye’nin gelişiminde öncülük yapmış ailelerden birisi olmasın...

Satıştan sadece 2 ay önce, İsviçre’nin Lozan kentinde kurulmuş olan True Value Capital Partners şirketinin 3 yönetim kurulu üyesinden birisinin Türk oluşu, kafamızda bu çağrışımları yapıyor çünkü...

Günün Sözü

Başarı final değil, başarısızlık ise dünyanın sonu değil... Önemli olan, devam edebilecek cesarete sahip olmaktır.

2. Dünya savaşının ünlü İngiltere Başbakanı Winston Churchill’in motive edici bu sözü nekadar önemli değil mi?... Başarılı olsak da, başarısız olsak da çalışmaya devam etmeliyiz...

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI