Yılan Hikayesi... - ADEM AKÖL

1 Mart 2019 Cuma 00:15

Biliyorsunuzdur; bir türlü sonuca bağlanamayan ve uzayıp giden konularda kullanılan tabirdir “Yılan Hikayesi...” Bir işin gecikmesi, durup durup gündeme gelmesi ve gerçekleşmemesi durumunda söylenen bir sözdür...

“Yılan Hikayesi”nin hikayesi nedir bilemiyorum ama sözün başrol oyuncusu yılan, menfi nitelik taşıyan bir canlı olmakla birlikte kendine zarar vermeyene saldırmayan bir sürüngendir...

Bu sütunlarda bizi, “Yılan Hikayesi”nin hikayesi pek de fazla ilgilendirmiyor aslında... Burada önemli olan bu başlığı niye uygun görmüş olmamızdır...

Adana metrosu ile ilgili yıllardır çok şey yazılır, çok şey söylenir, çok vaatler verilir... Adana metrosu kan emici bir vampirdir çünkü... Adana metrosu bir yüz karasıdır... Adana metrosu bir fiyaskodur...

Şüphesiz Adana’nın en önemli sorunlarının başında gelir trafik karmaşası; gelişmiş kentlerde olduğu gibi ‘metro’ şebekesinin buna iyi bir çözüm olarak düşünülmesi yanlış değildi belki... Yanlış olan; Adana’da kısıtlı bütçe ile halledilmesi gereken dağ gibi sorunlar dururken bu kararın alınmış olması... Yanlış olan; dünyada örneğine rastlayamayacağınız; mevcut ulaşım yapısını bozarak, metromsu uyduruk bir proje hayata geçirilmesi... Yanlış olan; çevreye saygı duymadan yapılmış olması... Yanlış olan; fonksiyonel olmayan, yarım yamalak bir işe girişilmiş olması... Yanlış olan; sırf birşey yapmak için yapılmış olması... Kısaca, yanlış olan; yanlış etüd, yanlış projelendirme ve alınan yanlış karar...

Anavatan Partisi’nden 1984 yılında Adana Büyükşehir Belediye Başkanı olan İnşaat Mühendisi (!) Aytaç Durak bir sabah uyanınca metro yapmak aklına gelir ve vizyonu dar, öngörüsü olmayan bir firmaya Adana metro projesini hazırlattırır... 1988 yılında tamamlanır proje...

İnşaat Mühendisleri Odası’nın teknik olarak karşı çıkışlarına aldırış etmeden, proje hazırlandıktan tam 8 yıl sonra büyük bir heyecanla 1996 yılında temelleri atılır... Öyle bir heyecan ki; vagonlar bile sipariş edilip bugünkü Med-line Hastanesi’nin önünde yıllarca çürümeye terk edilir... Ancak ödenek ayrılamadığı için 4 yıl sonra inşaat durdurulur...

İstasyon inşaatları için yapılan kazılar açık bekler yıllarca... Valiliğin önündeki istasyon kazısı ‘suni göl’ haline gelir... Muzip bir vatandaşın maharetimi yoksa Belediye Reisi’nin sivri zekasının ürünümü bilinmez; sazan balığı yavrusu atılır ‘suni göl’e... Sazanlar büyür, gelişir... Techizatını alan vatandaş onları yakalamak için olta sallar ‘suni göl’e...

Reis fotoğraflar bunu hemen... Ulusal gazetelere manşet olur bu enteresan görüntü... Amaç, hükümete baskı yapıp kredi koparmak...

Etkili de olur; Hazine garantisi ile dış kaynaklı kredi bulunur... Yapımın durdurulmasından 6 yıl sonra biri yerli, ikisi yabancı 3 firmanın bir araya geldiği bir konsorsiyumla yeniden başlanır inşaata ve 2009 yılında ortaya bir ‘hilkat garibi’ çıkar...

Çok komiktir ama metro; poülasyonun pek de fazla olmadığı Adana’nın kuzey-batısında bulunan Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi’nden başlayıp, güney-doğuda Akıncılar Mahallesi’nde son bulur. Toplamda 13.5 kilometre uzunluğunda düz bir hat... 13 istasyondan sadece 4 tanesi yer altında... Yani sadece Hastane ile Anadolu Lisesi arası ve Vilayet ile İstiklal Caddesi arasındaki bölüm metro özelliğinde... Geriye kalan bölümler tamamen yer yüzünde... Yani metro değil başka birşey bu...

Kapasitesi günlük 700 bin yolcu... Bugün sadece yüzde 7 kapasite ile çalışıyor... 2016 yılında 12 milyon gelir elde edilmiş ancak sadece personele 16 milyon ödenmiş...

Adana metrosu 533 milyon dolara mal olmuş... Metro borcuna karşılık İller Bankası Büyükşehir ödeneğinin yüzde 40’ına el koyuyor olmasına rağmen 2023 yılına kadar yapılandırılan borç bugün 1 milyar TL’ye ulaşmış bulunuyor...

13.5 kilometrelik bugünkü etaba ilave olarak; 10.5 kilometrelik Çukurova Üniversitesi, Şehir Hastanesi, Stadyum, Adliye ve Otogar’dan geçecek 2. Etap; ve 7.5 kilometrelik yeni yapılmakta olan Devlet Bahçeli Köprüsü’nden geçip Turgut Özal Bulvarı’na kadar gidecek olan 3. Etap projeler de hazırlanmış...

Rivayete göre 275 milyon dolara mal olacak 2. Etap projesi, imar ve istimlak sorununa takılmış...

Adana Metro’su, Adana’lının sırtında büyük bir kambur... Hükümetimiz, bu kamburun sırtımızdan alınması yönünde birçok kez söz vermiş olmasına rağmen bu güne kadar gerçekleştirilememiş olmasının engellerini bir an önce ortadan kaldırıp bize rahat  nefes aldırması gerekmektedir...

Her ne kadar ‘metro’ illetini Adana’nın başına bela olarak saran zat; “bunu bitirebilecek tek kişi benim” diyorsa da, bir an önce 2. ve 3. Etapların inşasını gerçekleştirip; hem kent merkezindeki araç sayısını azaltarak trafiği rahatlatmak, hem de Adana insanını borç yükünden kurtarıp hak ettiği beledi hızmetlerle buluşturmak gerekmektedir...

Günün Sözü

Dünya’nın sana bir hayat borçlu olduğunu söyliyemezsin. Dünya sana hiçbirşey borçlu değildir... O senden çok önce buradaydı.

Ünlü yazar Mark Twain’in zekice dile getirdiği bu söz çok anlamlı değilmi?.. Birçoğumuz tembel tembel şekerleme yaparken dünyanın bize bir fırsat vermesini bekliyoruz. Maalesef gerçek böyle değildir... İstediğimiz hayatı oluşturabilmenin ham maddesi bizdedir... Kaynaklarımızı üretime dönüştürüp dönüştürmemek kendi ellerimizdedir.

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI