Fedek (2) - BARIŞ SANIGÖK

10 Eylül 2020 Perşembe 00:32

Ayrıca Hz. Ali (a.s)’ın hilafet dönemi kısa bir dönemde gerçekleşti bu dönem çeşitli savaşlar ve muhalefetlerle birlikteydi Bütün bu sorunlar İmam’ın birçok alanda gerçekleştirmek istediği ıslah ve düzeltmelerine engel oluyordu.

Ehl-i Beyt İmamlarından nakledilen hadisler de çeşitli yönlerden bu konuyu ele almışlardır:

1- Bu olayın zamanının geçmiş olması ve Hz. Ali (a.s)'ın artık bu konuyu ele almasının gereksiz oluşu.

Ebu Basir, İmam Cafer Sadık’tan şöyle nakleder:

İmam’a “Niçin Hz. Ali (a.s) yönetime geldikten sonra Fedek’i geri almadı?” diye sordum. İmam şöyle dedi: “Çünkü zalim ve mazlum her ikisi de dünyadan gitmiştiler ve Allah zalimi cezalandırmıştı ve mazluma da mükâfat vermişti.” Hz. Ali (a.s) gasıbın cezasını çekip hakkı gasp edilenin mükâfatlandırıldığı bir şeyi geri almak istemedi. (Biharu’l-Envar, c. 29, s. 395)

2. Genel maslahatlardan dolayı özel haklarından geçmesi.

İbn İbrahim Kerhî şöyle diyor:

Bir adam, İmam Sâdık (a.s)'a “Niçin Hz. Ali (a.s) yönetime geldikten sonra Fedek’i geri almadı?” dedi. İmam şöyle dedi: “Peygamber Mekke’yi fethedince Ona kendi evine dönmüyor musun, dediler.

Hz. Muhammed (s.a.â) şöyle dedi: “Bizim evimizi Akil satmıştır.” Niçin orayı geri almıyorsun, dediler.

Hz. Muhammed (s.a.â): “Biz öyle bir aileyiz ki bizden haksızlıkla bir şey alınırsa, güçlü olduğumuzda onu geri almayız.” İşte Hz. Ali (a.s) de Peygamber’e uyarak Fedek’i geri almadı.” (A.g.e, 2. Hadis.)

Bir adam İmam Musa Kazım’a “Niçin Ali (a.s) Fedek’i geri almadı?” dedi. İmam şöyle cevap verdi: “Biz öyle bir aileyiz ki bizim velimiz Allah’tır. Bizim hakkımızı yalnız O alır. Ama biz halkın velileriyiz ve onların hakkını zalimlerden biz alırız. Ancak kendimiz için olanı geri almayız.” (A.g.e, 3. Hadis)

Şimdi Hz. Ali’nin şehit oluşundan sonra Fedek’le ilgili gelişmeleri inceleyelim.

Tarihin kaydettiğine göre Muaviye başa geçince Fedek’i üç kısma bölerek Mervan, Amr b. As ve oğlu Yezid’e verdi. Mervan’ın hilafeti döneminde Fedek’in tümüne sahip oldu. O Fedek’i oğlu Abdulaziz’e verdi. Abdülaziz Fedek’i oğlu  HalifeÖmer’e verdi, Halife Ömer b. Abdülaziz, Fedek’i Hz. Fatıma’nın evlatlarına geri verdi. Ömer b. Abdulaziz’in ölümünden sonra Fedek diğer halifelerin eline geçti ve Emevîlerin hâkimiyeti süresince onların elinde kaldı. Abbas oğullarının dönemi başlayınca Saffah Fedek’i Abdullah b. Hasan’a verdi. Saffah’tan sonra gelen Mansur Devanikî Fedek’i Hz. Fatıma (s.a)’ın evlatlarından geri aldı. Ancak Mansur’un oğlu Mehdi Fedek’i tekrar Hz. Fatıma (s.a)’ın evlatlarına geri verdi. Mehdi’den sonra Musa ve Harun yeniden Fedek’i Hz. Fatıma’nın evlatlarından geri aldılar. Memun’un halifelik dönemi olunca o resmi olarak Fedek’i tekrar Hz. Fatıma’nın evlatlarına geri verdi. Memun’dan sonra da yine Fedek’in durumu aynı şekildeydi. Bazı halifeler onu alıyor ve bazıları tekrar onu Hz. Fatıma’nın evlatlarına geri veriyordu...

Hatta onların döneminde Fedek bir siyasi içerik kazanmıştı. Emevî ve Abbasî halifelerinin maddi olarak Fedek’in gelirine ihtiyaçları yoktu.

(Ayrıca daha detaylı bir seklide: Subhanî, Cafer, Furuğ-i Ebediyet, c. 2, s. 669 kaynağa ulaşabilirsiniz)

Sonundaa Mütevekkil döneminde Fedek tekrar Faitimî’lerden geri alındı ve Abdullah b. Ömer Bazyar isimli birisinin emriyle ağaçları kesildi. Bu çirkin girişimin ayıbı onu yapanlar adına tarihte kaydedildi. Fedek’in ağaçlarının kestirildiği zaman bu bağda Hz. Muhammed (s.a.â) Efendimizin kendi mübarek elleriyle dikmiş olduğu 11 ağaç da kesilen ağaçlar arasında yer alıyordu.

Bu ağaçları kesen kişi Bişran b. Ebi Ümeyye Sakafî idi. Bu adam Basra’ya geri dönünce felç oldu. (Ahmed Miyanecî, Mekatibu’r-Rasul)

Konu hakkında merak ettikleriniz: Nehcü’l-Belağa, Kitaphane-i Ayetullah Maraşi Yayınları, Kum, c. 12, s. 283. Kaynakta detaylarıyla mevcuttur.)

Görüşlerinizi Bildirin

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

YAZARIN DİĞER YAZILARI